-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32149 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:11

آيا ابليس و شيطان با هم فرق دارند؟ چطور مي شود كه انسان ها در يك لحظه گول شيطان را بخورند و در يك لحظه عدة زيادي تحت تأثير شيطان قرار گيرند؟

شيطان در لغت مفهوم وصفي دارد، به معني شرير؛ يعني هر موجودي كه از وي شرارت و فساد صادر گردد، شيطان است.

قرآن كريم لفظ شيطان را براي هر انسان يا جني كه كارش شرارت است به كار گرفته است، مانند: وكذلك جعلنا لكلّ بنيٍّ عدوّا شيطاطين الانس والجنّ يوحي بعضهم الي بعض زخرف القول غروراً....[6]

در ميان شياطن جنّي فردي است كه در شيطنت و شرارت سرآمد همة اشرار است و نام او ابليس است.

ابليس اسم خاص براي فردي است كه فرمان خدا را در مورد سجدة بر آدم اطاعت نمود، و چون كبر و غرور، خود خواهي و خود پسندي او را از محور عبوديت خارج ساخت، از درگاه الهي رانده شد. او با آدم و فرزندانش دشمني ورزيد و براي اغوا و گمراه نمودن آنان از هر شرارت و شيطنتي تمسك جست.

شيطان اسم عامي است كه معني وصفي دارد و به هر فرد، گروه، سازمان يا حكومتي اطلاق مي گردد كه افراد يا جامعه را به سوي گناه و فساد و خروج از عبوديت خدا دعوت مي كند.

آيا ابليس يا شيطان به تنهايي همة اغواها را انجام مي دهد؟

شيطان اغواگري ها را به تنهايي انجام نمي دهد بلكه توسط فرزندان و قوم و خويش و دارو دسته هايش اين كارها را انجام مي دهد. ابليس فرماندهي شياطيني از انسان ها و جن ها را به عهده دارد و سربازانش مطيع فرمان او هستند.

1_ شيطان زاد و ولد دارد و داراي اولاد و ذرّيّه است. آية 50 سورة كهف: به ياد آريد زماني را كه به فرشتگان گفتيم: براي آدم سجده كنيد. آن ها همگي سجده كردند جز ابليس - كه از جنّ بود - و از فرمان پروردگارش بيرون شد. ايا با اين حال؛ او و فرزندانش را به جاي من اولياي خود انتخاب مي كنيد در حالي كه آن ها دشمن شما هستند؟.

2_ شيطان دار و دسته و قبيله دارد (انّه يريكم هو و قبيله من حيث لا ترونهم)[7]چه اين كه شيطان و همكارانش شما را مي بينند، از جايي كه شما نمي بينيد.

3_ ابليس سرباز و سپاه بسياري دارد: وجنودُ ابليس اجمعون.[8]

ابليس در همة انحرافات حضور ندارد

ابليس سوگند ياد كرد كه انسان ها را اغوا كند و وسوسه گري خويش آنان را از جادة عبوديت خارج سازد.

آيا كسي كه خود گمراه است و به سوي هر گناه و معصيتي گرايش دارد، نيازي به حضور شيطان دارد؟

افراد مفسد، اگر چه با وسوسه و اغواي اولية شيطان به انحراف كشيده مي شوند، اما دست آموزها و شاگردان زرنگ شيطان به مرحله اي رسيده اند كه نه تها نيازي به راهنماي استاد خود ندارند بلكه خود نقش سرباز و جنود ابليس را دارند، يا در شيطنت، نقش فرماندهي و همكاري شيطان را به عهده دارند.

[6] انعام(6) آية 112.

[7] اعراف (7) آية27.

[8] شعراء(26) آية 95.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.